Älglusar o smått o gott...

Jo vi har råkat ut för älglusar, eller rättare sagt chablis har gjort det... Jennie ringde mig (va ett par veckor sen) o sa att hon hade hittat löss eller nå som kröp under chablis päls.. ja va i sandviken men på väg hem. Väl hemma så hade hon haft ihjäl en av dom men lyckats fånga en o stoppat i en burk...

Äckliga va dom, vi tänkte att nu lär vi ha medel o bada hästarna o desinficera hela stallet o alla grejor o härsan o tvärsan! Jennie snoka på nätet o hörde sig för, hon fick fram att de kunde vara älglusar...va?? Ja älglusar, som ja aldrig hört talas om, va in o titta på nätete ja me o sågen bild på dom med vingar, för dom har nämligen vingar till en början, sen när dom hittar ett värddjur som duger så släpper dom vingarna o bosätter sig där...bläähhh! Dom biter tuggor o suger blod... I klass med fästingar, nästan värre då dessa flyger omkring i skogen!!

Iaf så såg jag bild på dom o inser att såna har ja borstat bort både från mig själv o fråb seven flera ggr, har tänkt på att dom inte har släppt på en gång utan man fått tagit i o borstat av dom, jo de beror på att dom har klor dom klänger sig fast med!! Superäckliga kryp!! Och ja dom ger sig på människor oxå.. har läst fler bloggar om flera som fått tagit av sig alla kläder då dom kommit hem för det kryllat av såna lusar i kläderna! Gaaah!

Bjuder på bilder på dom små liven..... Urk!!



Ja det blev en bild då de inte funka att lägga upp bilden då den e utan vingar. men då ser den ut som en äcklig spindel.. bästa sättet att bli av med dom e att döda dom, men dom e svårdödade!! Relativt ny här, äcklig som tusan!!!

Lilla Seven växer o gror, han väger 16,6 kg nu min lilla pojke. Busig e han, igår höll ja på o laga mat i köket, han vela busa men ja sa ifrån. Men nej nej inte godtar väl han att man inte busar heller.... Jag känner ett nyp i rumpan!! Han e duktig på att små nafsa! Ett bestämt nej blir det o ja fortsätter, känner lfera nyp o ska säga ifrån men samtidigt så står ja o skrattar för mig själv så ja brister ut i skratt o busar med grabben!!! Nu vet han hur han ska göra...Haha!!!!

Vi har även fått lite nya djur på gården, fick nämligen en tupp o en höna av Camilla. Stor kochin, vi bestämde oss för att dom skulle heta Artur & Hilda. Köpte byggmaterial o slog upp ett hönshus i ladan! Förra helgen var det, när det var klart på söndagen så kom Camilla met Artur & Hilda under varsin arm. Och så fick dom flytta in hos oss :)

Riktigt mysigt är det! Och Seven är måttligt intresserad, han o Artur har hälsat på varann , men seven e inte så han försöker springa o jaga dom eller så. Tillfället så har dom en liten gård av kompost galler utanför, Vi ska fixa staket/kompostgaller runt hela gården  så får dom gå fritt där. Artur va minsann en riktig fotomodell!! :)



Tack så mycket Camilla för Artur & Hilda!! Det är så roligt att höra när Anders pratar om dom, han låter som ett barn på julafton, haha. Så glad e han över att ha fått en tupp & en höna!! Vi e på jakt efter fler hönor oxå, men de e svårt o få tag i nu. Men vi letar!

I lördags så var ja o anders in till gävle o kika på bil, Seven fick då vara hos sin kompis Izor medans, tack Nettan för vovvevakt!! Dom e så gulliga ihop våra pojkar :)

Sen va vi hem till mamma o pappa o åt smörgåstårta som mamma hade kirrat ihop :) Det var gott!!! Fick se när Nippe satt ner o gjorde vacker tass, han lär sig så fort den lilla herren :) Här bjuds de på bilder på Nippe o seven i västanbyn.

 

Det var va ja hade att bjuda på för denna gång! Lär lägga in lite bilder från mobilen oxå som ska ut här :) En annan gång. Nu blir det stallet!!

See Ya!!!

Kommentarer
Postat av: Niketesse

Jag har bara inte hunnit vara här inne på bloggen sista veckan ordentligt. Så trist men hundarna går före datorn. Hoppas allt är bra med er. Thure som jag kallar Eddie är en glad galning kan jag lova. Händer alltid något när han är med=)

Bilder kommer på honom framöver.

Ha det gott

2009-10-13 @ 11:54:48
URL: http://metrobloggen.se/Niketesse
Postat av: ullis

Som vanligt fina bilder att se och alltid något spännande att läsa.



Jag skulle nog passa de där fina hönsdjuren väldigt noga med en jaktlysten hunden på gården. Man vet ju aldrig när den lusten blir för stor...;)



Ha det bäst och pussa världens bästa 7a!!

2009-10-13 @ 15:47:40
URL: http://www.delkhazaris.se
Postat av: Jessica och salukipojkarna

Vad roligt med höns! :) Jag vill också ha. Men vi bor lite för centralt... Älglusar var inget vidare! Räcker det inte med fästingar? Usch.



Ja, du får gärna testa att låna Dime om du vill. Men jag tror att det han mest av allt vill är att vara ensamhund. Men samtidigt brukar det gå bättre med mindre hundar än mina två lunsar. :)

2009-10-16 @ 08:33:49
URL: http://jessicalif.wordpress.com/
Postat av: Niketesse

Härligt med höns, de är så hemtrevliga att ha på gården. Men pass jaktlusten bara på hundarna, den kan bli för stor. Mina hundar gick ihop med alla mina höns när jag bodde på landet. Lycka till med de nya husdjuren=)

Hörs att Seven och Thure är syskon haha de beter sig lika och även Ilo.

2009-10-16 @ 11:44:14
URL: http://metrobloggen.se/Niketesse
Postat av: Camilla

Åh stackars er och hästarna . Googlade på älglus och dom verkar vara ena riktiga bestar. Enda att hoppas på att det slår till och blir riktigt kallt så ni blir av med dom. Skrattade som bara den åt bilderna på Artur haha vilken linslus. Är glad att dom är hos er och tycker det är jätteskoj att Anders är så intresserad och gullig med dom.

2009-10-16 @ 14:41:27
Postat av: Linnea

Hej!



Roligt att du gillar mina halsband! Du är välkommen att beställa när som helst! =)



mvh

Linnea

2009-10-17 @ 11:08:40
URL: http://thewhitecarnation.blogg.se/
Postat av: Niketesse

Thure är helvild! Verkar visst som de ska vara det, denna rasen=) Men Pilo som alltid varit så lugn, trodde faktiskt att whippet var sådana men där blev jag lurad;-)

2009-10-20 @ 13:50:34
URL: http://metrobloggen.se/Niketesse
Postat av: Niketesse

Jag som ska ha Ilo och Dexter snart också när Elin är på fest. Tror de tar död på mig=)

2009-10-21 @ 09:16:56
URL: http://metrobloggen.se/Niketesse

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0